Vooruit

Prioriteiten

Mobiliteit en (verkeers)veiligheid met inbegrip van de inrichting van de publieke ruimte.

Integrale duurzaamheid (energie, milieu, natuur, ruimtelijke ordening & stedenbouw, waterbeheer).

Samenleven (ontspanning, lokale economie, publieke ruimte, inspraak en burgerparticipatie, jongeren en verenigingen alle kansen geven, toerisme en lokale economie).

Landelijk karakter

Tot op vandaag zien we dat de lintbebouwing nog versterkt wordt, dat open ruimte wordt ingenomen door grootschalige bouwprojecten, dat bouwpromotoren het beleid sturen. Dit willen we liever niet. De interactie in de dorpen heeft ook een eigen dynamiek. Dit moet verder aangemoedigd worden middels dorpsraden en andere activiteiten.

Het bestaande gemeentelijk ruimtelijk structuurplan dat in 2011 door de gemeenteraad werd goedgekeurd, kan op enkele aspecten achterhaald zijn. Niettemin is de rode draad doorheen dat plan, wonen en verdichten in de T structuur (Hillegem, Herzele en Borsbeke) en behoud van de open ruimte daarbuiten, nog steeds het uitgangspunt voor Vooruit. Ook in een nieuw gemeentelijk ruimtelijk structuurplan is dat de basis: geen hoogbouw in de zuidelijke gemeenten.

Er is al inbreiding van de dorpskernen bezig. Evenwel zonder visie. We vinden dat dit nu allemaal ad hoc gebeurt. Inbreiding vereist een visie waarbij rekening moet worden gehouden met de mobiliteit in de dorpen.

Mobiliteit

Er is nood aan een echt mobiliteitsplan. Dat is prioriteit nummer 1. We hebben een overzicht nodig van de wegen waar de auto prominent kan zijn en hoe we de veiligheid en het comfort voor de zwakke weggebruiker kunnen maximaal verbeteren.

We passen maximaal het STOP-principe toe (eerst Stappen, dan Trappen, vervolgens Openbaar vervoer en tenslotte Personenvervoer): dit wil zeggen dat voetgangers en fietsers prioriteit moeten krijgen bij nieuwe investeringen met het oog op de inrichting van de publieke ruimte.

Concrete lokale verbeteracties waarvan de effectiviteit is bewezen, moeten kunnen doorgaan zonder te wachten op een overkoepelend gemeentelijk mobiliteitsplan. Denk aan een tonnagebeperking voor lokale wegen.

De zwakke weggebruiker, het bestrijden van overlast en het promoten van omgevingsvriendelijk vervoer staat centraal. Dit is zeker het geval in de buurt van scholen, waarvoor we een reeks specifieke maatregelen voorzien zoals autoluwe schoolomgevingen tijdens de uren dat de school begint en eindigt.

We zetten in op trage wegen. Er moet werk gemaakt worden van de voorstellen van de werkgroep trage wegen en de lokale fietsersbond. Door middel van subsidiëring, sensibilisering en bewustmaking willen we de inwoners van Herzele en dus Sint-Lievens-Esse engageren.

Het schepencollege moet de lijnen uitzetten en prioriteiten vastleggen, maar geen diensthoofden – lees bazen van hun bevoegdheidsdomeinen – willen zijn. Dat moeten ze overlaten aan de mensen die er daadwerkelijk voor opgeleid zijn. Het inzetten van sociale economie-initiatieven in het onderhoud van de publieke ruimte is zeker een goede zaak en willen we verder behouden en misschien wel versterken.

Lokale economie

Ook wij kijken met lede ogen aan dat lokale handelszaken die stoppen, niet meteen worden opgevolgd met een doorstart. Er zijn op dit moment instrumenten om het initiatief aan te moedigen, maar dit zijn natuurlijk maar relatief kleine aanmoedigingen. Uiteraard is dit ook verweven met mobiliteit, ruimtelijke ordening enz. Vanzelfsprekend willen we het lokaal initiatief verder blijven aanmoedigen. Kleinere winkels maakt deel uit van de charme van het platteland. Dit begint eigenlijk met z’n allen zo veel mogelijk plaatselijk te winkelen. De gemeente moet dat zelf promoten en zo aantrekkelijk mogelijk maken.

Specifieke projecten

Waar wij zeker veel meer aandacht aan willen besteden dan dat dit vandaag het geval is, is het verzekeren van de zorgverlening in de dorpen. Sint-Lievens-Esse heeft op dit moment nog wel een bereikbare huisartsenpraktijk. Er is nog een degelijk aanbod aan thuiszorgvoorzieningen en kinépraktijken. Dit is een uiterst belangrijk punt voor de toekomst. Wordt er nog voldoende plaatselijke zorg aangeboden? Hier willen we stimuli inbouwen opdat in de eerste plaats huisartsen (maar bv. ook tandartsen) kiezen voor een praktijk in een deelgemeente zoals bv. Sint-Lievens-Esse.

De kiosk is een beginpunt voor de herwaardering van Sint-Lievens-Esse. Net zoals de herbestemming van de site van De Kalvaer te Wijnhuize dat is. Het dorpsplein moet een make-over krijgen met voldoende parkeergelegenheid en met oog voor meer groen.

Vooruit is voorstander van een snelle beslissing van de Lijn voor een nieuw bushokje op het dorpsplein. Dit is een voorbeeld van iets wat een snel renderend effect kan hebben.

We volgen met veel interesse de uitbreiding van het kerkhof te Sint-Lievens-Esse. Hierbij willen we ook de nadruk leggen op een betere en veiligere verkeerssituatie aldaar. Oversteekplaats, betere parking, …

Financiën

Wat we zeker niet willen doen is de mensen nu een rad voor de ogen draaien. Daarom doen wij ook geen onrealistische beloftes wat heel makkelijk is bij verkiezingen. De huidige meerderheid van Open VLD en CD&V heeft nu reeds voor ongeveer 5 miljoen euro aan plannen op de gemeenteraad gelanceerd. Maar de gemeente Herzele torst op vandaag reeds een schuldenlast die tot de hoogste van de Oost-Vlaamse gemeenten behoort. Verschillende van deze plannen van Open VLD en CD&V zijn echt heel dure projecten met weinig meerwaarde voor de brede gemeenschap.

Wij willen juist naar de basis teruggaan en voor alles inzetten op de kerntaken van de/een gemeente. Een goede infrastructuur voor iedereen of waar elke Herzelenaar de lusten van heeft (goede wegen, voet- en fietspaden, trage wegen, kerkhoven, sportvoorzieningen, ontmoetingsruimten, pleintjes, openbare verlichting om te beginnen), mobiliteit, samenleven.

Vanzelfsprekend zullen de financiën echt goed moeten worden opgevolgd. Een schepen van Financiën met de nodige autoriteit en kennis in de komende bestuursperiode is voor ons dan ook een must.