N-VA
Prioriteiten
Een aantrekkelijke, leefbare en financieel gezonde gemeente
Een gemeente waarin ruimtelijke ordening, mobiliteit, verkeersveiligheid en milieubeleid toekomstgericht en gecoördineerd worden aangepakt.
Een ondernemersvriendelijke gemeente, waarbij toerisme in onze landelijke en groene gemeente volop wordt uitgespeeld als economische troef.
Landelijk karakter
We willen een toekomstgericht beleidsplan waarin de ruimtelijke ordening breed geëvalueerd wordt, met een inschatting van wat op ons afkomt (bevolkingsgroei, woningbehoefte, enz.). Dit in samenhang met een toekomstgerichte visie op de mobiliteit in Herzele.
Ons idee is dat we dichter bouwen in de kern, maar de deelgemeentes echt landelijk houden. Dat is een verhaal van kwalitatief verdichten en het efficiënter benutten van de ruimte. Herzele mag geen halve stad worden. De invulling van onverkochte kavels in bestaande woonwijken moet de voorkeur krijgen op de ontginning van nieuwe woonwijken. Leegstaande gebouwen en onderbenutte terreinen bieden volgens ons kansen voor de toekomst. We geven deze versneld een (nieuwe) bestemming door ze bijvoorbeeld aan verminderde tarieven ter beschikking te stellen van startende ondernemers of in het kader van pop-up’s. Wij blijven het jammer vinden dat ons voorstel om de ruimtelijke woonuitbreidingsgebieden in de deelgemeenten te schrappen niet werd aangenomen door de meerderheid. Dit lijkt ons een belangrijke reële stap om de landelijkheid echt te beschermen.
Het contact met de buurtbewoners bij mogelijke nieuwe projecten moet proactief aangepakt worden. Er moet rekening gehouden worden met de bezwaren van de buurt. Ook moet er steeds voldoende geluisterd worden naar adviezen van organen zoals de Gemeentelijke Commissie Ruimtelijke Ordening (GECORO).
N-VA Herzele pleit ook voor een evenwicht tussen groene verzuchtingen en landbouwstandpunten. Wij willen dat ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP) getoetst worden aan hun mogelijke budgettaire gevolgen en vinden dat een plan maken pas zin heeft als het ook uitgevoerd kan worden. Realistisch beleid voeren is onze boodschap.
Mobiliteit
De N-VA wil alle vervoermiddelen een juiste plaats geven in het verkeer en streeft naar een zo vlot en veilig mogelijke verkeersdoorstroming. Hierbij hebben we aandacht voor zowel de fiets, de auto als het openbaar vervoer.
Ruimtelijke ordening en mobiliteit moeten op elkaar afgestemd worden. Dit kan niet los van elkaar aangepakt worden. Als we dat niet op een coherente én toekomstgericht manier doen, creëren we problemen voor de komende generaties.
Het lokale bestuur voert een aangepast handhavingsbeleid. We controleren waar foutparkeren het zicht of de vlotte en veilige doorstroming van het verkeer belemmert. De economische ontwikkeling en het welvaren van onze lokale handelaars moet gestimuleerd worden. Bereikbaarheid met de auto is en blijft daarbij essentieel.
Algemeen is het noodzakelijk om mobiliteit te verduurzamen. De gemeente moet een drijvende kracht blijven om elektrisch rijden te faciliteren. Dit doen we door voldoende toegankelijke laadpalen te installeren. Ook moeten we alternatieven voor de auto aantrekkelijker maken.
We moeten investeren in een veilige infrastructuur: meer en betere fietspaden, aangepaste schoolomgevingen en een weginrichting die aangepast is aan het verkeer. Veiligheidsgerichte ingrepen zijn daarbij een nuttig instrument. Denk aan fietsstraten, snelheidsbeperkingen, verkeersdrempels, camera’s, trage wegen,… Men mag bij het gebruikmaken daarvan wel niet vervallen in symptoombestrijding die een vlotte verkeersdoorstroming hindert.
We zien de rechttrekking van de N42 via de rondweg als een belangrijk middel om het vele sluipverkeer dat nu over de invalswegen en door de dorpskern rijdt in te dijken en als een belangrijk element in de economische ontsluiting van Herzele en de hele regio. Ook met het oog op de verkeersveiligheid is die rechttrekking belangrijk. De bochtige N42 is volledig verzadigd met vrachtverkeer en is dan ook levensgevaarlijk voor buurtbewoners en alle weggebruikers, zeker de fietsers. Wat N-VA Herzele betreft moet er eindelijk een einde komen aan de stilstand in dit dossier, een stilstand die al meer dan 40 jaar aansleept.
Lokale economie
Via inbreiding, kwalitatief verdichten en het efficiënter benutten van het bestaande ruimtebeslag in de dorpskernen kunnen we zeker opportuniteiten creëren voor de lokale economie. We bouwen niet per se minder, maar vooral slimmer door kwalitatief te verdichten en een efficiënter ruimtegebruik dat het rendement van ons bestaand ruimtebeslag kwalitatief verhoogt.
Via een actief leegstandsbeleid of door het voortouw te nemen in (her)bestemming van gronden en gebouwen kan een lokaal bestuur voor nieuwe impulsen in het lokaal ondernemerschap zorgen.
Ook kan de gemeente een regisseursrol opnemen om de samenwerking tussen de handelaars te bevorderen.
We houden het dorp bereikbaar voor iedereen via een gespreid aanbod van parkeerplaatsen én verkeersluwe straten. Zo laten we de bezoekers zelf de keuze.
We richten in de zomer in de mate van het mogelijke tijdelijke speelfaciliteiten in op onze pleinen. Zo kunnen (groot)-ouders rustig genieten van een terrasje bij aanpalende horeca.
Specifieke projecten
We ondersteunen de projecten rond de kiosk. Dit moet zeker geïntegreerd worden in een bredere aanpak van het dorpsplein. We moeten kijken hoe we via het plein het dorp meer kunnen doen leven. Dan wordt het ook interessanter voor bijvoorbeeld een horeca-uitbater om er een zaak op te starten.
Financiën
We winden er geen doekjes om: elke beleidsmaatregel die geld kost zal rigoureus afgewogen moeten worden in het licht van de budgettaire toestand en financiële schuld van Herzele. We hanteren steeds het principe van de goede huisvader. De financiële schuld alterneert de laatste jaren rond de 1.600 euro per inwoner. Dat is ongeveer 300 à 400 euro hoger dan het Vlaams gemiddelde. Onze gemeente van ongeveer 19.000 inwoners heeft dus een financiële schuld van meer dan 30 miljoen euro.
Als we ook in de toekomst in Herzele willen blijven investeren, dan moet die financiële tanker zo spoedig mogelijk gekeerd worden door een ingrijpende efficiëntieoefening en heroverweging in de uitgaven. Als N-VA hanteren we op alle beleidsniveaus een politiek waarbij we in alle eerlijkheid de problemen niet verbloemen voor de burger, in plaats van luchtkastelen te beloven en goednieuwsshows te brengen. Ook in Herzele kunnen we dus enkel maar beloven dat we ons best zullen doen binnen een beleid dat van Herzele een financieel gezonde gemeente moet maken.