LEEF

Prioriteiten

Zeer duidelijk: we willen gaan voor een ecologisch en sociaal rechtvaardig bestuur.

Landelijk karakter

De opmaak van een Ruimtelijk Uitvoeringsplan is een absolute prioriteit. Daarin wordt bepaald waar en hoe hoog er mag gebouwd worden. We moeten maximaal de open ruimte vrijwaren. Nieuwe woongebieden moeten worden beperkt. Renovatie van de bestaande woningen moeten we stimuleren. Extra wegen aanleggen kan niet.

LEEF is tegen de wildbouw van appartementen. Er is dringend een visie nodig zodat iedereen weet waar we aan toe zijn. Nu speelt men te veel à la carte: de ene krijgt een vergunning, de andere niet. Bepaalde schepenen hadden beslissingsbevoegdheid terwijl ze in hun job meewerkten aan de projecten. Een globale visie is niet enkel nodig om het landelijk karakter te kunnen behouden, maar ook om de mobiliteit echt te kunnen aanpakken.

Er is nood aan meer overleg tussen de politiek en de buurtbewoners. Wie zijn weg kent in de wetgeving kan nog in bezwaar of beroep gaan. Anderen zijn aangewezen op hulp van derden.

In Sint-Lievens-Esse moet men zeker opletten met de hoogte van appartementsblokken (max. drie verdiepingen hoog) en de inplanting ervan. Een inbreiding van het dorp moet op een beperkte manier kunnen. Het in gemeenschap wonen zou ook veel meer gepromoot worden. Je hebt wel een leefbare kern nodig met een minimum aan infrastructuur: winkels, goed openbaar vervoer, groen. De gemeente zou lokale winkels kunnen steunen in ruil voor dienstverlening als servicepunt, waar je ook gemeentelijke documenten kan afhalen.

Mobiliteit

Degelijke fiets- en voetpaden zijn onze prioriteiten.  Ook hier is er dringend een totaalvisie nodig om stelselmatig te kunnen toewerken naar steeds meer verkeersveiligheid voor elke weggebruiker. Er moeten veilige fietspaden komen richting Herzele (Arestraat). Die visie moet eigenlijk over de hele gemeente gaan en niet enkel over Sint-Lievens-Esse.

Waar we concreet het verkeer qua snelheid moeten afremmen willen we in overleg met de bewoners afspreken. Uiteraard ligt de focus eerst en vooral op de dorpskern.

We moeten maximaal inzetten op zoveel mogelijk fietspaden op de grote assen die de dorpskernen verbinden. Fietspaden leggen we liefst wat hoger dan de weg. We zijn geen voorstander van fietssuggestiestroken. Die geven geen wettelijke bescherming aan de fietser. Er moet een witte lijn voorzien zijn. Bij gemengde straten kunnen snelheidsbeperkingen bewerkstelligd worden door ingrepen zoals versmallingen, zeker in de dorpskern.

Fietsverbindingen moeten in een officieel mobiliteitsplan gegoten worden. Dan kunnen we ook sneller de missing links aanpakken. In dat geval krijg je ook meer subsidies als er ingrepen nodig zijn.

We blijven tegenstander van het nieuwe tracé van de N42. De veiligheid moet daar wel echt aangepakt worden. Er zijn voor ons twee mogelijkheden. Je kan het nieuwe tracé in kleinere uitvoering bouwen, maar voorbehouden voor fietsen en tractoren. Zwaar verkeer moet van de N42 gehaald worden door kilometervergoeding voor vrachtwagens en vervoersplannen. De fietspaden zouden sowieso moeten verhoogd worden: dat geeft meer zichtbaarheid en dus veiligheid voor de fietsers.

De Lijn moet een beter aanbod creëren. De verbindingen met Zottegem en Geraardsbergen moeten veel vlotter worden. Het nieuwe vervoersplan is een achteruitgang. De gemeente moet desnoods de mogelijkheden bekijken om schoolbussen te gebruiken om een eigen dienstverlening op poten te zetten.

Het trage wegenplan moet gewoon uitgevoerd worden. Er moeten dan ook genoeg centen voorzien worden om alles goed te kunnen onderhouden.

Lokale economie

Ons supermarktenbeleid kan zeker strenger. Op termijn moet je durven kijken of de gemeente geen lokale buurtwinkel op het dorpsplein moet subsidiëren in ruil voor dienstverlening. Die kan producten uit de korte keten van het dorp aanbieden. Die zou aantrekkelijker moeten zijn dan winkelen bij ketens en online-bestelcentra.

Specifieke projecten

We steunen de lopende projecten rond de kiosk, het dorpsplein, de begraafplaats en de Kalvaer.

Financiën

De kas is momenteel leeg. We moeten alle prestigeprojecten stoppen en investeren in politiek voor mensen. We moeten meer subsidies gaan halen op Vlaams en internationaal niveau en inkomsten verwerven door dingen zelf te doen in plaats van ze uit te besteden.

De eerste drie jaren gaat er niet veel mogelijk zijn. Door allerhande baksteenprojecten (aankoop voetbalterreinen, een sportcentrum in Borsbeke, zalen en verbouwingen) heeft de huidige meerderheid te veel schulden opgebouwd. De nadruk moet liggen op investeringen die zichzelf terugverdienen. Denk aan een eigen energiecoöperatie en het isoleren van het eigen patrimonium. Zoals gesteld is het inzetten op het aantrekken van extra subsidies voor fietspaden en andere investeringen noodzakelijk.

Er moet een budget komen per dorp dat gerelateerd wordt aan variabelen zoals het aantal inwoners, de oppervlakte, de bestaande diensten en de kilometers aan wegen.